Skip to content
zawszewarto.pl
zawszewarto.pl
  • Fundacja
    • O nas
    • Fundator
    • Cele i misja Fundacji
    • Statut
    • Rada i Zarząd
    • Nasi Partnerzy
    • OPP
      • Sprawozdania
  • Aktualności
    • Biuletyn JASKÓŁKI
    • Multimedia
  • Projekty
    • Herbaciarnia Naukowa
      • Kalendarium Herbaciarni Naukowej
      • Goście Herbaciarni
      • Zamiast regulaminu
    • Matura na 100 procent
      • Laureaci projektu
      • Finaliści projektu
      • Statuetka Jaskółki
      • Project Access
      • Regulamin projektu
      • Edycja X – 2023
      • Archiwum projektu
        • Edycja IX – 2022
        • Edycja VIII – 2021
        • Edycja VII – 2020
        • Edycja VI – 2019
        • Edycja V – 2018
        • Edycja IV – 2017
        • Edycja III – 2016
        • Edycja II – 2015
        • Edycja I – 2014
    • Dyktando Niepodległościowe
    • Jesienne Święto Poetów
      • Poetyckie Jaskółki
      • Edycja 2017
      • Edycja 2016
      • Edycja 2015
    • Akademia Malucha
    • Projekty grantowe
      • 2021
        • IX Dyktando Niepodległościowe 2021
        • Śpiewem unieśmy serca 2021
      • Projekty grantowe – archiwum
        • 2020
          • VIII Dyktando Niepodległościowe 2020
          • Poetycki Hyde Park 2020
          • Akademia Malucha 2020
        • 2019
          • Symfonia uśmiechu 2019
          • Przełammy granice! 2019
          • VII Dyktando Niepodległościowe 2019
          • Poetycki Hyde Park 2019
        • 2018
          • Nowe interpretacje młodych 2018
          • VI Dyktando Niepodległościowe 2018
          • Wyobraźnia bohaterska 2018
          • Poetyckie Jaskółki III 2018
        • 2017
          • Kolonie Józefa 2017
          • Lekcje kultury bocheńskiej 2017
          • V Małopolskie Dyktando Niepodległościowe 2017
          • Poetyckie Jaskółki II 2017
        • 2016
          • Letni dzień w Krakowie 2016
          • Skarby i Łosie 2016
          • Znikające krajobrazy 2016
          • Bel Suono 2016
          • Poezja i teatr – Zawsze Warto 2016
        • 2015
          • Czytam. Zawsze Warto 2015
          • Bojowe szlaki Małopolski 2015
          • Przestrzeń – dziedzictwo Karpat 2015
    • Centrum Zimbardo
    • Stypendia
      • „Nauka owocuje”
        • Regulamin Stypendium „Nauka owocuje”
        • Laureaci Stypendium „Nauka owocuje”
      • „Zawsze Warto”
        • Regulamin Stypendium „Zawsze Warto”
        • Grant „Zawsze Warto”
        • Laureaci Stypendium „Zawsze Warto”
      • „Matura na 100 procent”
        • Regulamin Stypendium „Matura na 100 procent”
      • Stypendium „Jaskółki”
  • Kursy
    • Kursy językowe
  • Kontakt
  • Fundacja
    • O nas
    • Fundator
    • Cele i misja Fundacji
    • Statut
    • Rada i Zarząd
    • Nasi Partnerzy
    • OPP
      • Sprawozdania
  • Aktualności
    • Biuletyn JASKÓŁKI
    • Multimedia
  • Projekty
    • Herbaciarnia Naukowa
      • Kalendarium Herbaciarni Naukowej
      • Goście Herbaciarni
      • Zamiast regulaminu
    • Matura na 100 procent
      • Laureaci projektu
      • Finaliści projektu
      • Statuetka Jaskółki
      • Project Access
      • Regulamin projektu
      • Edycja X – 2023
      • Archiwum projektu
        • Edycja IX – 2022
        • Edycja VIII – 2021
        • Edycja VII – 2020
        • Edycja VI – 2019
        • Edycja V – 2018
        • Edycja IV – 2017
        • Edycja III – 2016
        • Edycja II – 2015
        • Edycja I – 2014
    • Dyktando Niepodległościowe
    • Jesienne Święto Poetów
      • Poetyckie Jaskółki
      • Edycja 2017
      • Edycja 2016
      • Edycja 2015
    • Akademia Malucha
    • Projekty grantowe
      • 2021
        • IX Dyktando Niepodległościowe 2021
        • Śpiewem unieśmy serca 2021
      • Projekty grantowe – archiwum
        • 2020
          • VIII Dyktando Niepodległościowe 2020
          • Poetycki Hyde Park 2020
          • Akademia Malucha 2020
        • 2019
          • Symfonia uśmiechu 2019
          • Przełammy granice! 2019
          • VII Dyktando Niepodległościowe 2019
          • Poetycki Hyde Park 2019
        • 2018
          • Nowe interpretacje młodych 2018
          • VI Dyktando Niepodległościowe 2018
          • Wyobraźnia bohaterska 2018
          • Poetyckie Jaskółki III 2018
        • 2017
          • Kolonie Józefa 2017
          • Lekcje kultury bocheńskiej 2017
          • V Małopolskie Dyktando Niepodległościowe 2017
          • Poetyckie Jaskółki II 2017
        • 2016
          • Letni dzień w Krakowie 2016
          • Skarby i Łosie 2016
          • Znikające krajobrazy 2016
          • Bel Suono 2016
          • Poezja i teatr – Zawsze Warto 2016
        • 2015
          • Czytam. Zawsze Warto 2015
          • Bojowe szlaki Małopolski 2015
          • Przestrzeń – dziedzictwo Karpat 2015
    • Centrum Zimbardo
    • Stypendia
      • „Nauka owocuje”
        • Regulamin Stypendium „Nauka owocuje”
        • Laureaci Stypendium „Nauka owocuje”
      • „Zawsze Warto”
        • Regulamin Stypendium „Zawsze Warto”
        • Grant „Zawsze Warto”
        • Laureaci Stypendium „Zawsze Warto”
      • „Matura na 100 procent”
        • Regulamin Stypendium „Matura na 100 procent”
      • Stypendium „Jaskółki”
  • Kursy
    • Kursy językowe
  • Kontakt

Tym razem czerwono-złote kolory jesieni witały wolontariuszy dziedzictwa, którzy przyjechali do Starego Sącza, aby stąd odwiedzać kolejne wsie dawnej kolonizacji józefińskiej.

W ramach prac o charakterze edukacyjnym Koło Naukowe „Młoda Urbanistyka” działające przy Instytucie Projektowania Miast i Regionów Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej w dniach 20 – 22 października 2017 r. prowadziło warsztaty w szkołach gminy Stary Sącz. Największe zainteresowanie udziałem wyrażali uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Gołkowicach Dolnych, bo to przecież w tej miejscowości najbardziej chyba widoczne są pozostałości wydarzeń sprzed ponad 200 lat. W trakcie warsztatów zorganizowanych przez Koło dzieci poznawały architekturę w swoim otoczeniu, malowały oraz kleiły modele domów niemieckich kolonistów z kartonów, usłyszały też jak mogą wyglądać miasta przyszłości. Nauka połączona z zabawą była dla wszystkich niezwykle cennym doświadczeniem.

Podczas warsztatów dzieciom z klasy pierwszej i trzeciej studenci zorganizowali pokaz multimedialny obrazujący domy w różnych częściach świata i futurystyczne projekty miast przyszłości, by zobrazować jak bardzo może się różnić przestrzeń wsi i miast od tej, która ich otacza oraz jak bardzo czasem ta wizja odbiega od naszych stereotypów. Zajęcia warsztatowe prowadzone przez studentów wspomagały kreatywność dzieci. Była to nauka kształtująca umiejętność wyrażania swoich opinii u najmłodszych a także doświadczenie dla studentów w zakresie prostego i zwięzłego przekazu dla nieprofesjonalnego odbiorcy, bardzo przydatne przy wykonywaniu zawodu architekta i urbanisty.

Program warsztatów pozwolił najmłodszym zrozumieć zależności przestrzenne i różne aspekty pracy architekta od specjalizacji urbanistycznej po architekta wnętrz. Efektem warsztatów są prace plastyczne obrazujące wymarzony dom jako bryłę, rzuty i wnętrza oraz modele kartonowe zabytkowych obiektów mieszkalnych z gminy.

Kolejnym punktem obozu naukowego były objazdy inwentaryzacyjny do miejscowości położonych na terenach dawnej Galicji. Naszymi działaniami objęliśmy Rytro, Świniarsko, Świniarsko Gaj, Świerklę, Juraszową, Moszczenicę Niżną, Piątkową. Na miejscu została wykonana inwentaryzacja fotograficzna zagrożonych likwidacją i niszczeniem zabudowań, które są pozostałością okresu kolonizacji józefińskich. Efektem wyjazdu było uzupełnienie Białych Kart o kolejne miejscowości, w których odbyła się kolonizacja józefińska.
Projekt edukacyjny KOLONIE JÓZEFA to działania organizowane przez Fundację „Zawsze Warto“ prowadzone we wsiach powiatu nowosądeckiego popularyzujące zabytki i przestrzenie kultury oraz podnoszących świadomość znaczenia tych obiektów w przestrzeni. Działania te to element Programu Narodowego Instytutu Dziedzictwa – Wolontariat dla Dziedzictwa, w którym wolontariuszami są między innymi studenci Koła Naukowego Młoda Urbanistyka.

A co do dzisiaj zostało po kolonistach józefińskich? Poprojektowa publikacja pokaże – już teraz zapraszamy do lektury!

Kolonie Józefa – publikacja elektroniczna

Fundacja „Zawsze Warto” od maja do połowy listopada 2017 realizuje projekt edukacyjny pn. KOLONIE JÓZEFA. Projekt zakłada organizację obozów naukowych dla wolontariuszy dziedzictwa – studentów Politechniki Krakowskiej oraz innych dorosłych wolontariuszy Fundacji, którzy przygotują inwentaryzację zabudowy kolonistów józefińskich, opracują projekty pocztówek oraz poprowadzą zajęcia dla dzieci popularyzujące dziedzictwo kulturowe ziemi sądeckiej.

Projekt KOLONIE JÓZEFA to działania prowadzone we wsiach gmin: Stary Sącz, Łącko, Podegrodzie, Rytro powiatu nowosądeckiego popularyzujące zabytki i przestrzenie kultury oraz podnoszących świadomość znaczenia tych obiektów w przestrzeni w czasie dwóch obozów (lipiec i październik).

Projekt edukacyjny pt. KOLONIE JÓZEFA to element Programu Narodowego Instytutu Dziedzictwa – Wolontariat dla dziedzictwa.

Dofinansowano w ramach Programu Narodowego Instytutu Dziedzictwa – Wolontariat dla dziedzictwa

NID-loga

Category: Projekty edukacyjne, Wydarzenia17 listopada 2017

Post navigation

PreviousPrevious post:Piąte Dyktando za nami!NextNext post:Wspomnienia łemkowskie

Related posts

Poetyckie Jaskółki – przypomnijmy
17 czerwca 2024
Ósme Jaskółki!
5 marca 2024
Jaskółki na śniegu!
27 listopada 2023
Dyktando na 100%
25 listopada 2023
VIII Jaskółki w drodze!
20 listopada 2023
Dyktando, po raz jedenasty
14 listopada 2023
zawszewarto.pl